Vanliga frågor om personsök och privatpersoner

Här har vi samlat vanliga frågor och hjälp för den som söker efter en privatperson eller som har funderingar kring sin egen profil på Eniro.se.

Vad kan jag söka på när jag eftersöker en person på Eniro?

Eniro.se kan du söka på flera olika saker för att hitta fram till rätt person. Så även om du saknar en del av ett namn så kan du få rätt resultat om du exempelvis har rätt adress. För att påbörja din sökning så anger du för- och/eller efternamn i sökfältet. Du kan också skriva i ett telefonnummer eller mobilnummer.

På Eniro kan du söka efter:

  • Förnamn
  • Efternamn
  • Telefon- och mobilnummer
  • Gatuadress och ort

Vill du avgränsa din sökning kan du skriva in gatuadress, stad eller postort. Först visas träffar med exakt stavning därefter träffar med liknande stavning

Hur får jag en exakt träff på Eniro?

När du gör en enkel sökning på personer får du oftast exakta träffar.

Var fick ni mitt mobilnummer ifrån?

Vi presenterar mobilnummer, både privata abonnemang och företagsabonnemang.

  • Eniro köper informationen om mobilnummer och adresser från de olika operatörerna.
  • Informationen är redan offentlig och finns publicerad i flera medier såsom Eniro: 118 118.
  • Vill man att information om adress och nummer ska vara hemlig måste detta meddelas operatören.
  • Du kan ändra dina uppgifter på Eniro med hjälp av BankID.

Hur ändrar jag som privatperson mina kontaktuppgifter på Eniro?

För att ändra dina uppgifter så kan du använda dig av vår Self Service. Leta upp dig själv här på eniro.se och använd sedan BankID för att verifiera din identitet.

Varför syns telefonnumret till min företagstelefon när man söker på mig som privatperson?

Eniro får in massor av uppgifter direkt från mobiloperatörerna. Bland dessa uppgifter ingår företagsabonnemang.

Vill du göra ändringar i de uppgifter som kommer direkt från mobiloperatören?

Kontakta kundtjänst hos respektive mobiloperatör.

Varifrån kommer uppgifterna om mig?

Uppgifterna kommer till största del från operatörer men i fall där operatören saknar uppgifter så kompletterar vi med uppgifter från folkbokföringsregistret. Dessa uppgifter levereras av Valitive AB.

Jag vill inte att mina uppgifter visas på Eniro.se, hur gör jag?

Uppgifter vi får från operatörer ges med ditt samtycke. Om du vill återkalla ditt samtycke måste du kontakta din operatör som då ska se till att numret inte levereras till oss i framtiden. Du kan också ändra dina uppgifter med hjälp av bank-ID. Besök https://www.eniro.se/kundservice/foretag och läs mer om hur du gör för att ändra eller uppdatera dina uppgifter på Eniro.se.

Mina uppgifter på Eniro.se är inte korrekta, vad gör jag?

Om uppgifterna är fel så kan du ändra dina uppgifter själv med hjälp av bank-ID. Gå in här för att uppdatera dina uppgifter.

Hur behandlar Eniro mina personuppgifter?

Eniros behandling av personuppgifter sker i enlighet med vår Integritetspolicy. Om du har frågor om personuppgiftshantering kan du kontakta vårt Personuppgiftsombud: personuppgiftsombud@eniro.com.